Van Merens les Vals naar Prades

17 juli 2013 - Prades, Frankrijk

Na een natte nacht, hebben wij vanmorgen de tent heel erg nat ingepakt. Vervolgens vertrokken naar Ax les Thermes waar wonderboven wonder het thermaalbad weer water had. Op ons bekende terrasje een croissantje en koffie genuttigd.

Onze weg vervolgd naar de Col de Pradel, een plaatje. Een pasweg zo breed als een kleine middenklasse auto en ongelooflijk steil. Dwars door groene naaldbomen. Boven aan de pas had de regenvan de afgelopen nacht de gehele weg besmeurd met een hele dikke laag modder. Dit gedeelte was een echte uitdaging, al slippend en duwend tegen de achterzijde van de motoren zijn we uiteindelijk boven gekomen. Weer een nieuwe beleving gehad.

Daarna een geweldige afdaling door rotskloofen en dorpjes waar amper iemand woont. Na 80 km pas op, pas af te hebben gereden kwamen wij plots een minher  tegen, denkend dat die alleen in Bretange zijn. Natuurlijk een fotomomentje. Vanaf dit moment werden de paswegen opnieuw gelegd met voornamelijk grit. Wat een drama om vele kilometers met haarspeldbochten over dit grit te rijden.

Uiteindelijk bereikten wij Mosset, een schilderachtig dorpje met het karakterestieke uiterlijk van de zuid mediitaranee. Dit gaf ons aan dat we aan het einde van de hoge Pyreneen waren op weg naar de Middelandse zee. Wat een verschil in fauna. Eerst de loofbomen, nu de droge dennenen cypressen, ook de Oleander kleurde ons tegemoet. Uiteindelijk bereikte wij na de laatste pasweg, Col de Jau, Prades in de regen.

Al snel de stadscamping gevonden waar veel Fransen staan en jeugdgroepen.

Prades heeft de uitstraling van een zuid europees stadje met een lieflijk marktplein. Hier hebben we iets gedronken terwijl hetenorm ging regenen. Liters en liters water. Op het terras, onder de luifel, kregen wij gezelschap van eerst een Franse vrouw en daarna een man op leeftijd. Beide waren wat eenzaam en exentriek en op zoek naar een praatje. Met handen, voeten en middelbare school Frans hebben wij hele gesprekken gevoerd. Toen het droger werd zijn we samen naar de plaatselijke kebabzaak vertrokken. Terug op de camping werd het weer droog.

Vandaag 126 km gereden.

1. A.schoemeijer:
    18 juli 2013
    Net alles gelezen en de foto's bekeken. Jullie zien er gezond uit.
    Jammer dat het weer zo minder wordt. Hier is het erg warm.
    Jullie genieten er wel van zoals ik kan lezen. Het is daar ook prachtig.
    Tot de volgende keer ! Ma