Rondje off road

18 juli 2013 - Prades, Frankrijk

Vandaag stond een klein rondje over de col de Canigou op het programma. Een rondje van zo'n 60 km waarvan ongeveer 10 km onverhard zou zijn. Na het stadje Mosset gingen we rechtomhoog de bergen in en na 100 meter de onverharde weg op.

Duidelijk was dat het slechte weer van de afgelopen nachten aan dit bergpad geen goed had gedaan. Al snel reden we op een soort rivierbedding omhoog, met grote rotsblokken en glibberige modder. Wetend dat na 10 km een betere weg zou zijn ploegden we omhoog. De weg werd hoe hoger, hoe slechter, na zo'n 7 km kwamen we op een alm waar een stel nomaden leefde die ons grimmig aan stonden te kijken. De weg werd hier een koeienpad en was uiteindelijk een km voor het einde echt niet meer begaanbaar. Een en al rotsblokken en modder waardoor de motoren alle kanten op gleden. Hier hield het dus even op wetend dat de weg terug ook geen pretje zal worden.

Uiteindelijk de minst slechtste gekozen en omgedraaid, dezelfde weg terug. In volgorde van rijden, Eveline voorop terug. Dit ritje had zo'n 3 uur geduurd. Onze helmen en pakken waren nat van het zweet. In het dorp op de verharde weg maar even gerust bij de lavendelstruiken. Hierna naar Prades terug gereden om wat te eten en te drinken.

's middags nog een rondje nostalgie, maar we herkende niets meer. Nu zijn zijn er grote wegen en veel nieuwbouw.

De Pyreneen zitten er op, morgen de eerste stap terug naar huis.

Vandaag 87 km gereden.