4 Kleine col's

9 juli 2013 - Arette, Frankrijk

Vandaag vroeg gestart ivm de warmte. Als eerste Col de Lie, een smalle pasweg kronkelend door het groene velden en bossen, de top van 600 meter was al snel bereikt. Al kronkelenden erg steil de Col d'Ichere op, deze is 1000 meter hoog.

Het begint te vervelen om te vertellen dat we ook bijna hier geen auto, tegen komen. Vanaf deze col heb je een prachtig uitzicht op Pierre st Martin. Col de Houratate hebben we amper gemerkt afgezien van de loslopende koeien en schapen op de weg.

Dan begint de echte klim naar het ski dorp Pierre st Martin, wat zomers helemaal dicht is. Het is een prachtige brede, met veel haarspeldbochten omhoog. Over de col waar de temeratuur heerlijk 19°C is, het spaanse land is. Hier is de weg nog mooier en zeker omdat er geen ander verkeer op de weg is. Bijna beneden in het dal troffen we het enige geopende bergrestaurantje aan, wat eigenlijk meer een Spaanse hut was. Gastvrij ontvangen door de eigenaar die alleen Spaans sprak en die ons met handen en voeten duidelijk probeerde te maken wat we konden eten en drinken. Het werden 2 tortilla's die eigenlijk gewoon 2 omeletten waren en als toetje hadden we 2 onbestendige puddinkjes die nergens naar smaakte, maar de drank was goed :-)  Op de weg terug zagen we de temperatuur oplopen van 19 naar 35°C, in het dorp even langs de supermarkt en daarna terug naar Camping Arette http://www.campingarettelapierre-raxabyra.site.fr waar we nog een nachtje slapen. Morgen op weg naar de hoge Pyreneeën, vandaag 125 km gereden.

1. Pa:
    9 juli 2013
    Hallo Eef en Jur,
    Jullie reisverhalen zijn mooie stukjes proza, profesioneel hoor. Het geeft ons een goed beeld van jullie reis en de foto's laten goed het Frans/Spaanse landschap en de wegen zien. Ik denk wel dat jullie goed zullen slapen na de vermoeiende tochten overdag. Zo te lezen gaat alles voorspoedig, we verwachten nog vele verslagen.
    Goede reis gewenst zonder te hoge temperaturen. Doei !