Van Arette naar Ayzac-Ost

10 juli 2013 - Ayzac-Ost, Frankrijk

We zijn Arette de oostkant uitgereden, meteen omhoog door een smalle kloof over Col Marie Blanque naar Laruns, schitterende uitzichten over weides met schapen, koeien en paarden. Plots was de weg geblokkeerd, een hondepup van 40 cm,  bleef midden op de rijbaan liggen zodat er geen auto's meer langs konden. Met de motor erlangs ging makkelijk, de boosdoener bleef onverstoorbaar verder slapen.

In Laruns op zoek naar een bakkie koffie, gezellig centrum met veel restaurantjes. Wij gingen, in de schaduw, bij de pizzeria zitten, een slechte keus. Een jonge hielp ons die geen koffie kon zetten. Eerst bracht hij een zwarte koffie voor Jur en een cafe au lait voor Eveline, welke koud bleek te zijn. Na bezwaar te hebben gemaakt bezorgde hij koffie met bedorven melk, hier op besloten wij de tent te verlaten. Wij wilden alleen de zwarte koffie betalen maar die was van het huis, om het goed te maken.

Motoren gestart en de bordjes gevolgd naar de Col d'Aubisque. Dit is het Mekka van motorrijders en fietsers. Prachtige bergen om ons heen met besneeuwde toppen. Na enige tijd de mooie weg naar de col al slingerend te hebben gevolgd, eindigde we op zo'n 1700 meter bij 2 souvenierswinkels. Na een fotomoment de reis vervolgd naar Col de Soulor, dit is een smalle weg met tunneltjes en aan de linkerzijde een diepte van enige honderde meters met alleen een klein randje van stenen of niets. Als je over je linker voet naar beneden keek zag je deze diepte. Geweldig.

Na Col du Soulor, het dal in naar Agos Vidalos, temperatuur liep weer snel op naar 32°C Na de rust van de afgelopen dagen is het hier een stuk drukker. Veel campings met waterparadijsen, mobile homes en hoge prijzen.

Gelukkig kwamen wij achter de Aldi een boerencamping "Bellevue" in Ayzac-Ost tegen, hier staan wij aan een weiland onder een boom vor de prijs van €10,50. Hier blijven we een paar dagen. Morgen een rustdag.

We hebben vandaag 132 km gereden.