Rustdag

11 juli 2013 - Ayzac-Ost, Frankrijk

Vandaag de rustdag dus uitslapen tot we wakker werden van de zon op de tent. Dat was dan ook precies op tijd omdat de bakker om 8.30 uur wild toeterend de camping op komt.

Het weer was weer prachtig, zon, warm en nevelig op de bergen. Na lekker rustig te hebben ontbeten zijn we met de motor naar Lourdes gegaan. Midden in het centrum konden we de motoren op een stoepje parkeren.

Natuurlijk de souvenierswinkels langsgegaan, die kan je ook niet ontlopen als je naar de kerk en de grot gaat. Alle winkeltjes verkopen dezelfde beeldjes en prullaria van Maria, die in 1858, door Bernadette in de grot is waargenomen. Sindsdien is Lourdes het grootste bedevaartsoord van Frankrijk. We zagen vandaag grote groepen, jonge en oude groepen gelovige de kerk en de grot bezochten. Aan de bron van het heilige water, onder de kerk was het een drukke bedoening. Mensen die hun voeten, handen, hun gezicht, bijna hun hele lichaam onder de kraan dompelde in de hoop er beter vab te worden. Byzonder is het te zien dat er zoveel mensen hoop uit het geloof putten.

Na een bezoek te hebben gebracht aan de kerk, de crypte en de grot waren we toe aan een biertje. In een restaurant bestelde wij een biertje en een kriekje enbetaalde hiervoor meer dan voor een overnachting op de camping :-)

Vandaag hebben we 30 km gereden.

1. A.schoemeijer:
    11 juli 2013
    Hallo Eveline en Jurry
    Ik vind het geweldig jullie reisverhalen te lezen. Is het niet erg vermoeiend om iedere dag verder te trekken ? Jullie zien wel veel moois.
    Ik ben vandaag naar de Achterhoek geweest met een bustocht. Een hele mooie en gezellige dag. Het weer was vrij goed. Niet veel zon, maar de temperatuur was lekker.
    Geniet nog maar en rust ook lekker uit.
    Groetjes van Ma
  2. Pa:
    11 juli 2013
    Hoi Eef en Jur,
    Als we jullie verslag van de tocht naar Lourdes lezen dan zien we in gedachten het stadje voor ons. Er is daar eigenlijk niet veel veranderd in de loop der jaren, allemaal kits en hoge prijzen. Maar ja wel leuk, niet.
    Ik lees in jullie verslagen niets over de technische staat van de motoren. Toch fantastisch dat je helemaal in het zuiden van Frankrijk op een motor rijdt die helemaal door jou (Jur) gereviseerd is geworden. Ik heb daar werkelijk bewondering voor.
    We wensen jullie nog veel veilige km's en kijken uit naar het volgende verslag. Groetjes Ma & Pa